Цікаве дозвілля батьків і дітей.
На сьогоднішній день в умовах пандемії COVID-19 ,як ніколи необхідно тривалий час проводити удома з дитиною. Що робити, аби ніхто не нудьгував і не дратувався? Все залежить зокрема від того ,чи вміє дитина організовувати власну діяльність. Дитині дошкільного віку це набагато складніше, ніж школяру. Як батькам допомогти дошкільнику ?
Виховуйте навички самоорганізації в дитини
Поняття "самоорганізація" означає раціональну й усвідомлену організацію своєї діяльності. Коли мова йде про дитину ,то це означає чи може вона без зовнішнього контролю допомогти і стимуляції з боку дорослого організовувати свою діяльність і досягти поставлених цілей. Розвиток самоорганізації пов'язаний із формуванням у дитини в старшому дошкільному віці важливого психічного новоутворення -довільності психічних процесів. На цьому етапі дитина набуває змогу: сприймати та розуміти завдання ;планувати свою діяльність; здійснювати самоконтроль діяльності та самооцінку. "Відправною точкою" для становлення самоорганізації є самостійність дитини.
Прояви самостійності
На межі першого і другого років життя, коли у малюків з'являється потужне бажання пізнавати навколишній світ, зароджується самостійність. Перші самостійні дії поступово удосконалюються , ускладнюються під час ігор ,занять ,спілкування. Показники розвитку самостійності дитини безвольності, безвідповідальності, лінощів та інфантилізму.
Що робити дорослому
Насамперед дорослі мають пам'ятати ,що обсяг самостійних дій дитини поступово збільшується .Тому допомогу потрібно зменшувати. Навіть якщо дитині потрібно набагато більше часу на виконання дії власноруч, ніж це зробили би дорослі - необхідно стримати власну нетерплячку і дати їй цей час. Тим паче ,що під час "карантинного" перебування вдома це можна собі дозволити.
У сім'ях ,де дитину довго вважають маленькою ,блокують розвиток її самостійності. Такі діти звикають до надмірної опіки, у дитячому садку і початковій школі почуваються безпорадним та самотніми. Проте у підлітковому віці батьки починають вимагати від цих дітей прояву самостійності. Але ж ця якість не може сформуватися сама собою!
Цілеспрямованість ,як важливий компонент самостійності у її діях ,може проявитися ,якщо допомагати дитині та схвалювати проявлену нею ініціативу .Ознаками її є захоплення справою ,прагнення отримати не будь-який ,а саме бажаний результат. Цілеспрямованість проявляється також у прагненні копіювати дії дорослих (прати білизну, як мама, забивати цвяхи ,як тато, тощо).
Нажаль ,не всі батьки охоче підтримують прояви дитячої самостійності ,вважаючи їх обтяжливими ,або небезпечними. Уміти не варто припиняти самостійну діяльність дитини ч перемикати її увагу . Лише якщо дитина вдалася до дій, небезпечних для себе чи оточення .її треба зупинити.
Підтримуючи ініціативу дитини, у неї формуються такі важливі роси як посидючість ,наполегливість та організованість.
Для дитини ,яку постійно підтримують ,невдача не стає приводом відмовитися від задуманого. І це дуже важливо! Навпаки ,це підштовхує подвоїти зусилля і за необхідності звернутися по допомогу до дорослого. При цьому дитина може одразу відмовитися від допомоги ,щойно відчує, що може впоратися сама.
Декілька правил,яких батькам варто дотримуватися:
- дайте змогу дитині переживати власний досвід успішних самостійних дій і досягнення бажаного результату . Для цього організовуйте сприятливе середовище, пропонуйте дитині різні варіанти дій у межах дозволеного;
- визначте ліміт дозволеного :що ,коли і де можна робити;
- оцінюйте позитивно діяльність дитини ,її результати а головне- зусилля ,які доклала дитина до досягнення бажаного результату. Це заохочуватиме дитину повторювати досвіду у подальшій діяльності.
Види діяльності можна запропонувати дошкільнику:
Ігрова
Гра- провідний вид діяльності в цьому віці. Вона Завжди бажана для дитини ,бо створює позитиве емоційне тло, на якому всі психічні процеси протікають активно .Ігрова діяльність сприяє розвитку в дитини навичок, необхідних для самообслуговування та надання допомоги дорослим . Наприклад ,у різних сюжетно-рольових іграх дитини має змогу багаторазового моделювання й закріплювати послідовність прибирання, прання, одягання ,прийому їжі , одягання й роздягання (лялька) тощо.
Трудова
У дітей є бажання самостійно діяти з предметами як дорослі - мити посуд, накривати на стіл ,підмітати тощо. Тож їм необхідно слід давати посильні трудові доручення. Для дітей це спосіб самоствердження ,втілення своїх бажань і можливостей. У старшому дошкульному віці у дітей з'являється почуття відповідальності за свою роботу, а також новий мотив діяльності - зробити для інших .Дитина проявляє ініціативу ,у неї з'являється об'єктивна самооцінка. У цей період діти навчаються працювати разом ,розподіляти між собою обов'язки ,домовлятися ,здійснювати дії так ,щоб інший міг їх успішно продовжувати
Важливо залучати дітей до побутової праці ,бо під час такої діяльності між дитиною і дорослим встановлюються стосунки реальної взаємодопомоги ,координації дій, розподілу обов1язків. Зароджується у дошкільному віці ,ці стосунки розвиваються і надалі.
Художньо-продуктивна
Різноманітні види художньо-продуктивної діяльності розвивають креативність ,формують незалежність дитини від дорослого, стимулюють прагнення до пошуку адекватних засобів самовираження . діти мають змогу втілити свої задуми та реалізувати творчі здібності.