31.03.2020

31.03.2020

Вікові норми формування мовлення. Тривожні сигнали мовного розвитку дитини. Коли необхідно звертатись до спеціаліста.

План

· Вступ.

· Вікові норми мовного розвитку дітей:

  • Раннього віку (до року)
  • Дошкільного віку (від року до вступу до школи)

· Тривожні сигнали мовного розвитку дитини. Коли потрібно звернутись до спеціаліста.

Вступ

     У перші роки життя дитини закладають фундамент для розвитку мови. В цей час інтенсивно розвивається головний мозок, вдосконалюється артикуляційний апарат. Важливо не упустити відхилення від норм мовного розвитку. Щоб вчасно надати корекційну допомогу, попередити розвиток складних паталогій.

    Не всі батьки можуть правильно оцінити динаміку розвитку мовлення дітей. Частина батьків бачачи та порівнюючи, як жваво спілкуються однолітки їх малюк, навантажують непосильними завданнями свою дитину, що може ускладнити мовленнєве порушення або спровокувати інше, складніше порушення. А деякі батьки, наслухавшись розповідей про те, як раптово починають говорити в 3-5р. діти , які досі мовчали, чекають такого ж дива, не звертаючи уваги, на те що їхньому малюкові потрібна термінова допомога спеціалістів.

    Щоб правильно оцінити мовний розвиток дітей. Потрібно знати критерії та норми кожного віку. Тому я розповім про вікові норми мовного розвитку починаючи з раннього віку, закінчуючи вступом до школи.

 Вікові норми мовного розвитку дітей

    Ранній вік. Мовленнєвий розвиток першого року життя малюка, пропорційний фізичному розвитку. Можна поспостерігати, що коли виникає зоровий контакт, у дитини одночасно появляється гуління. Коли дитина може спрограмувати руку щоб взяти брязкальце - появляються так звані лепетні слова, сидить - співвідносить слово і предмет, повзає - появляються перші слова. Ходить - починає говорити. Орієнтовно в один рік у дитини має з'явитися вказівний жест, для отримання бажаного предмету.

    До 2-х років закінчується етап первинного освоєння рідної мови, починається етап освоєння мовної системи, основних граматичних правил. У дитячому словнику є мінімум 50 слів. З'являється фраза із двох слів «мама дай». Малюк розуміє просту конструкцію із двох слів, може показати 3 частини тіла. Він сприймає мову, як засіб спілкування із близькими. З незнайомими людьми. дитина може бути сором'язлива, недовірлива, і не покаже своїх можливостей.

    До 3-х років активний словник дитини досягає 250 слів, в основному це іменники та дієслова. Малюк активно займається словотворчістю, може сам придумувати слова. Висловлювання здебільшого прості, з'являються питальні слова(Як? Де? Чому?). Звуковимова нечітка , можуть бути відсутні шиплячі звуки, зменшувальні слова, мінятися місцями склади. Дитина вільно орієнтується в знайомій обстановці. Може назвати безліч предметів та дій. Малюк з цікавістю слухає прості казки, повторюючи за дорослим окремі фрази з них.

    Від 3 до 4 років. Дитина починає розмірковувати, її словник досягає 1000 слів до кінця четвертого року життя. Триває активна словотворчість, придумування власних слів. Фрази дитячих слів короткі, складають 3-4 слів, з'являється більше прикметників, прислівників, числівників.

    Основні дефекти звуковимови в цьому віці - заміна шиплячих[ш,ж,ч], відсутність звуків [ц,л,р]. В багатоскладових словах, дитина може переставляти склади місцями або пропускати їх. Діти починають помічати недоліки в мові однолітків. Запам'ятовують і з задоволенням розповідають вірші та маленькі казки напам'ять.

    Від 4 до 5 років. До початку п'ятирічного віку дитина приходить, маючи в активному словникові близько 3000 слів. Вона точно називає предмети. У мовленні присутні всі частини мови. Висловлювання складні, правильно оформлені, з'являється монологічне мовлення.

    Діти можуть переказати щойно прочитану розповідь або казку, описати іграшку. Картинку. Звуковимова наближається до літературної норми, хоча ще може не бути чіткої вимови шиплячих та сонорних звуків. З'являється інтонаційна виразність мови, діти можуть вимовляти слова тихо і голосно, пошепки, розповідати вірші з великим артистизмом.

    Від 5до 6 років. Мова дошкільника в цьому віці знаходиться на рівні мови дорослого, в його активному словнику більше 3000 слів. Діти розуміють що таке узагальнюючі слова та можуть самі узагальнити певну групу предметів. Мова граматично правильна, висловлювання повні і розгорнуті.

    Звуковимова правильна, хоча ще до цих пір може зустрічатися дефектна вимова сонорних звуків. Зв'язна мова вдосконалюється. Дитина може без допомоги дорослого переказати зміст літературного твору, описати різні події. Під час розповідання віршів діти використовують багату інтонацію, засоби виразного мовлення.

    Звичайно, кожна дитина індивідуальна, допускають відхилення від норми в декілька місяців, а якщо у дитини порушена поведінка, необхідно більш ретельно обстежити мовленнєвий та психічний розвиток дитини, встановити причини дефекту, та скласти маршрут корекції.

    Якщо у дитини відзначаються відхилення від нормального рівня мовного розвитку, потрібно провести обстеження у логопеда, який проконсультує батьків, при необхідності візьме дитину на корекційні заняття, щоб усунути помилки звуковимови. А при серйозних відхиленнях від норми, порадить звернутися до невролога, або ж до інших спеціалістів, оскільки в основі багатьох мовних порушень лежить патологія нервової системи.

Тривожні сигнали мовного розвитку дитини. Коли необхідно

звертатись до спеціаліста.

9 місяців:

  • Не реагує на звуки;
  • Посмішки близьких, та інші прояви уваги;
  • Не посміхається , побачивши маму;
  • Відсутній лепет.

1,2 місяці:

  • Немає вказівного жесту;

До 2 років:

  • Мовчить або лепече на не зрозумілій мові;
  • Спілкується жестами, у мовленні майже немає слів;
  • Відбувся відкат у мові (говорив і перестав) ;

До 3 років:

  • Активний і пасивний словник вкрай малий;
  • Діти не можуть побудувати навіть коротке речення;
  • Не розуміє суті казки. Не може відповісти на просте питання щодо її змісту;
  • Порушена поведінка.

До 4 років:

  • Помітні порушення дрібної моторики, не доступні точні рухи;
  • Діти не знають назви оточуючих їх предметів;
  • Не розуміють значення прийменників;
  • Мова не розбірлива, в ній відсутні багато звуків, часті перестановки складів і звуків.

До 5 років:

  • Не може розповісти про предмет, про щось із власного досвіду;
  • У словах пропускаються та переставляються склади та звуки;
  • Говорить не розбірливо, не можна вияснити на слух чи правильно використовує слова.

До 6 років:

  • Словниковий запас вкрай малий;
  • Говорить короткими фразами;
  • Не вимовляє велику кількість звуків;
  • Перекручує слова , переставляє в них звуки та склади місцями.

     Чим раніше звернутись до спеціаліста, тим менш сил і часу буде потрачено спеціалістами, батьками та дітьми, адже дошкільний вік - сенситивний період для корекції мовленнєвих порушень.

Підготувала вчитель-логопед КУ "ІРЦ ЗСР" : Вараниця А.В.


КУ "Інклюзивно-ресурсний центр Заболоттівської селищної ради"
Всі права захищені 2020
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати