Психічний і особистісний розвиток дитини в період новонародженості.
Особливості розвитку новонародженої дитини
Період новонародженості є дуже важливим у розвитку дитини так як вона з першим подихом пристосовується до нових умов життя, згідно з якою період новонародженості вважають психологи від народження до двох місяців, оскільки на другому місяці
життя відбувається не тільки адаптація дитини до нових умов, а й проявляється
перша форма людської поведінки - комплекс пожвавлення, що є дуже важливим
у психічному розвитку дитини. З'являючись
на світ, дитина наділена лише елементарними механізмами для підтримання життя,
у неї відсутні будь-які самостійні форми поведінки, їх вона набуває у процесі
подальшого життя. Основою розвитку
новонародженого є безпосередній контакт (взаємодія) з матір'ю, у процесі якого
починають вироблятися перші умовні рефлекси (набуті), зокрема положення тіла
при годуванні.
Першою формою людської активності є емоції дитини,
виражені плачем, криком. Умовна емоційна реакція, якою є усмішка, з'являється
на другому місяці життя при звучанні людського голосу або у зв'язку з появою у полі зору
дитини знайомої людини. Усмішка новонародженого є зверненням до близької людини,
впізнаванням її. Вона
супроводжується мімікою, жвавими рухами, гулінням, поверненням голівки до
дорослого. Усе це становить цілий комплекс проявів радості, який називають - комплексом пожвавлення. Поява
комплексу пожвавлення у цей період є свідченням нормального психічного
розвитку. Емоційна взаємодія дитини із дорослим - це фундамент розвитку її особистості та психічного здоров'я у дорослому віці. На даному періоді малюк потребує безпосереднього емоційного
спілкування з батьками. Закінчення даного етапу є поява зорового і слухового зосередження, можливість дитини реагувати на зорові та слухові подразники.
Слухове зосередження
з'являється на 2 - 3-му тижні. Різкий звук, наприклад, грюкання
дверей, викликає у дитини зупинку рухів, вона завмирає і
замовкає. Пізніше, на 3-4-му тижні, така ж реакція виникає
на голос людини. У цей час дитина не лише зосереджується на
звук, а й повертає голову в бік його джерела.
Зорове зосередження з'являється на 3 - 5-му тижні, зовні
прояви його подібні: дитина завмирає і затримує погляд (недовго) на яскравому предметі.