Розвивальні іграшки для малюків.
Стимулюємо фізичну активність.
Лікарі відзначають: запорука успішного розумового розвитку дитини - її фізична активність, особливо на свіжому повітрі. Які ж іграшки стануть у пригоді в приміщенні й надворі?
Дитячий транспорт.
Це велосипеди, толо- кари (машинки-каталки), самокати та біговели. їх використання запобігає гіподинамії, сприяє розвитку координації, вестибулярного апарату, тренуванню суглобів та м'язів. Перевагу варто віддавати двом останнім видам: при їзді на них працюють не лише ноги, а й руки та черевний прес. А от економні варіанти - трансформери (біговели-самокати, біговели-велосипеди) - незручні в користуванні й навіть можуть призвести до травми: у них неправильно розташовано центр ваги, вони мають завелику масу, майже не регулюються під зріст дитини і погано долають перешкоди на шляху.
М'ячі.
Бажано, щоб вони були різних розмірів та з різних матеріалів.
Кеглі.
Кеглі можна збивати м'ячем, переносити з місця на місце, катати по підлозі рукою чи ногою, пробігати чи проповзати між ними або по обмеженій ними доріжці.
Іграшки-"стрибуни". Йдеться про дитячий варіант фітбола - великі гумові іграшки-тварини, з якими можна виконувати цілі комплекси вправ для зміцнення хребта, посилення кровообігу в між- хребцевих дисках та обміну речовин у тканинах.
Масажні доріжки та килимки.
Вони сприяють правильному формуванню стопи, розвивають відчуття рівноваги та координацію, допомагають компенсувати брак тактильних відчуттів.
Розвиваємо дрібну моторику.
Цікавими для дітей і справді корисними є іграшки, дії з якими вимагають точності й акурат-
ності, активізують логічне та образне мислення, виховують уважність.
Пірамідки.
Перші дитячі пірамідки з'явилися ще в Давньому Єгипті й досі залишаються поширеними розвивальними іграшками. Обираючи пірамідки, слід віддавати перевагу тим, в
основі яких не конус, а прямий стрижень - з такою іграшкою можна виконувати більше завдань: складати кільця від більшого до меншого і від меншого до більшого, від світлого кольору до темного і навпаки, кидати їх на стрижень. Високий розвивальний потенціал мають пірамідки-вкладки з відерець або коробочок, з яких можна будуватиьвежі або складати їх за принципом мотрійки.
Сортери.
Мабуть, найпопулярніша нині розвивальна іграшка для дітей раннього віку ємкість з отворами різних форм, до яких потрібно добирати відповідні вкладки. Крім стандартних геометричних варіантів, існують також сортери з тваринами, фруктами, транспортними засобами тощо. Проте працювати з ними варто лише тоді,
коли дитина добре ознайомлена з об'єктами і легко впізнає їх за силуетами. Дуже корисні та багатофункціональні грядки-сортери, куди дитина "саджає" і звідки "збирає" різні за розміром та формою об'ємні овочі.
Складані картинки.
Це можуть бути об'ємні та плоскі пазли з невеликою кількістю деталей, дерев'яні та пластикові іграшки-вкладки (для найменших - ті, деталі яких мають ручки), розрізні картинки. Ігри з ними розвивають уявлення про співвідношення частини й цілого, фігури та її контура, вчать орієнтуватися в просторі.
Пальчикові лабіринти.
Малятам подобається гратися з різнобарвними намистинами. Для найменших, які ще можуть тягти в рот дрібні деталі, ідеально підходять пальчикові лабіринти - іграшки для розвитку сенсорики, дрібної моторики та координації. Проводячи намистинки по складних заплутаних маршрутах, діти тренують суглоби рук. Така іграшка корисна і для дорослих, які багато працюють за комп'ютером: вона сприяє профілактиці тунельного синдрому зап'ястя.
Розвивальні намиста.
Трохи старші діти залюбки нанизують розвивальні намиста - набори різноманітних намистин (однотонних або із зображеннями), які потрібно набрати на шнур з довгим твердим кінцем. Нанизують такі намиста відповідно до завдання дорослого (від меншої до більшої, спершу зелені, потім жовті, однквіточку і два кружечки тощо) або за бажанням дитини. Особливо радує малят можливість потішити власноруч зібраним намистом маму або старшу сестру.
Шнурівки.
Стандартні іграшки-шнурівки ще заскладні для дітей раннього віку. Для них існує спрощений варіант - основи з наскрізними дірками, крізь які треба пропустити шнур з великим наконечником. Спершу діти вчаться працювати з одним отвором, потім поступово збільшують їхню кількість. Найчастіше такі іграшки виготовлені у формі фруктів,
овочів чи грибів, а наконечник має форму гусені.
Робимо іграшки власноруч.
Яким би широким не був асортимент іграшкових магазинів, багатьох видів цікавих і справді корисних іграшок там не знайдеш: виробляти їх фабричним способом не надто прибутково, а розрекламувати не так просто, як, скажімо, електронні звукові й музичні іграшки. Проте завдяки Інтернету можна знайти як готові вироби, так і майстер-класи з виготовлення їх власноруч.
"Шукалки".
Чудово розвивають моторику та короткочасну пам'ять фігурки з фетру або велюру, наповнені білим бісером, гранулятом чи пропареним рисом та кольоровими ґудзиками і намистинами. Ці фігурки мають віконечка з цупкої прозорої плівки. Дитина натискає на іграшку так, щоб у віконечку з'являвся певний названий дорослим предмет. До "нерідко додають "карту скарбів" - підказку, які саме фігурні ґудзики там можна знайти.
"Ненажерки".
Це об'ємні, порожні всередині ляльки у вигляді звірят. їх потрібно "годувати" намистинками, дрібними іграшковими фруктами або справжніми горішками (предмети потім виймаються через отвір ззаду або внизу іграшки). Така забавка поширена в Японії. Виготовити "ненажерку" можна навіть з картону та пластикового стаканчика. Більш довговічним буде текстильний або в'язаний варіант. Така іграшка і моторику розвиває, і вчить дбати про когось.
Сенсорні міні-килимки для рук.
Стандартні масажні килимки призначені для ніг. Проте виготовити подібні можна і для рук - нашити на основу з тканини різних фактур чи в'язаного полотна доріжки з ґудзиків та намистин і заохочувати малят проходитися по них пальчиками у різні способи: приставним кроком, повільно, швидко, великими і малими кроками. Збільшити розвивальний потенціал таких іграшок можна, додавши килимкам сюжетності.
Звісно, це не всі можливі типи корисних іграшок для дітей раннього віку, проте творчим пе-
дагогам і батькам вони можуть дати ідеї для пошуку нових методичних матеріалів.