Психічний і особистісний розвиток в ранньому дитинстві.
Особливості розвитку в ранньому дитинстві
Ранній дитячий вік охоплює період
від 1 до 3 років і є одним із ключових у житті дитини. Він характеризується
новою соціальною ситуацією розвитку, оскільки на цьому етапі її життя провідною
стає предметно-маніпулятивна діяльність. Дитина вчиться від дорослих використовувати предмети, осягає значення речей.
Для раннього
дитинства основними видами діяльності є предметна діяльність, мовлення і гра.
Розвиток предметної діяльності пов'язаний
з оволодінням виробленими людством способами користування предметами, яке відбувається через спілкування, адже пов'язані з предметними дії повинні бути пов'язані зі словом, яке стосується предмета.
Ранній дитячий вік є сприятливим періодом для розвитку
мовлення, оскільки саме в цей час оволодіння мовою є найефективнішим. В цей період у дитини формуються звуки, а словниковий запас становить 1200- 1500 слів, вона використовує
поширені речення (5-6 слів), що свідчить про опанування основ синтаксису,
виявляє активність у мовному спілкуванні з дорослими та дітьми.
Для розвитку малюка особливе
значення має гра - діяльність,
спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності. ). На другому році життя гра стає
більш спонтанною і змістовною. Вона є не просто маніпуляцією, а розгортається
як дії з предметами, в яких дитина відтворює те, що роблять дорослі (наприклад,
розмова по телефону, пиття чаю). Найпоширенішими у цьому віці
видами ігор є гра-дослідження (ігрове дослідження особливостей предметів),
гра-конструювання (самостійне зведення споруд і обігрування їх), рольова
(перебирання дитиною на себе ролі дорослого) гра.
Особливе значення раннього
дитячого віку полягає в тому, що він безпосередньо пов'язаний із ходьбою.
Здатність до переміщення, будучи фізичним
надбанням, має відчутні
психічні наслідки. Завдяки
їй дитина починає вільніше та
самостійніше спілкуватися із зовнішнім світом. Ходьба розвиває вміння
орієнтуватися в просторі, розширює можливості ознайомлення з оточенням, а також
забезпечує перехід до самостійної предметної діяльності. Соціальна ситуація розвитку в ранньому дитинстві
має таку структуру: дитина - предмет
- дорослий.
У період від одного до трьох років
відбувається перетворення малюка
з істоти, яка вже стала суб'єктом (зробила перший крок
на шляху становлення особистості), на істоту, що усвідомлює себе як особистість. Саме в цьому віці виникає
психологічне новоутворення - Я -
глибинна суть людини, справжність, що дає їй змогу
відрізняти себе від інших людей, відчувати, переживати, усвідомлювати
реальність свого існування. У ранньому дитинстві Я має
тілесне вираження: розкутість, вільність чи скутість, напруженість, усмішка чи
сум, доброта і щирість чи зверхність і зухвала поведінка. На
третьому році життя малюки починають порівнювати себе з іншими людьми, у
результаті чого у них поступово складається певна самооцінка, прагнення
відповідати вимогам дорослих. Далі формуються почуття гордості, сорому,
елементарні форми рівня домагань.