Комплексне заняття з дрібної моторики рук для дітей в домашніх умовах.
Рівень розвитку дрібної моторики і координації руху рук - один з показників інтелектуального розвитку і, отже, готовності до шкільного навчання, а так само розвитку мовлення. Завдання розвитку дрібної моторики у дітей успішно вирішують систематичні заняття, які включають в себе: пальчиковую гімнастику, вправи з олівцем, м'ячами, кільцем, долоньками, з олівцями, з м'ячами, виконання фігурок з пальців, графічні навички, орієнтування у просторі, ручна умілість, робота з дрібним матеріалом, рахунковими паличк ами, фольгою.
В ході занять дітині пропонується пограти з пальчиками. Така незвична ігрова діяльність викликає у дітей яскраво виражений інтерес і емоційний настрій.
Хід заняття:
Пальчикова гімнастика, вправи сприяють розвитку дрібних м'язів пальців, кисті, готують руку до малювання, письма.
Необхідно розглянути предмети, що знаходяться на столі.
- Сьогодні ми з вами будемо грати з пальчиками, олівцем, квасолею, горохом, рахунковими паличками.
1. Пальчикова гімнастика: «У гості до пальчика великого»
Приготуйте, будь ласка, руки (дитина ставить лікті на стіл, руки у вертикальному положенні на невеликій відстані одна від одної).
В гості до пальчика великого
Приходили прямо до будинку
Вказівний і середній
Безіменний, і останній
Сам мізинчик-Малючок
Постукав об поріг.
Разом пальчики друзі -
Один без одного їм не можна.
На перший рядок - виставити вгору великі пальці, на другий - З'єднати під кутом кінчики пальців обох рук, на третій - по черзі звані пальці з'єднуються з великими на двох руках одночасно. Потім вгору виставляються тільки мізинці, пальці стиснуті в кулак. На шостий кулачки стукають один об один. На останні рядки - ритмічне стиснення пальців на обох руках.
2. Гра з олівцем
Вправа № 1
Візьміть не відточений олівець, затисніть його між долонями і потріть. "Пошуміть біля правого вуха, біля лівого".
Вправа № 2
Поставте лікті на стіл. Візьміть олівець за кінчики трьома пальцями правої руки і трьома пальцями лівої руки і покрутіть його вперед і назад.
Вправа № 3
Затисніть олівець в чотирьох пальцях правої та лівої рук в зігнутих до долонь. Нахиліть пальці з олівцями до долоньках і знову поверніть їх на місце.
Вправа № 4 Покладіть руки на стіл, долоньками вгору, затисніть олівець в чотирьох пальцях. Зігніть кисть руки з олівцем і розігніть її.
Вправа № 5
Візьміть олівець і затисніть його між вказівними пальцями обох рук. Ось так ось! А тепер обертаємо руки з олівцем, то в одну, то в іншу сторону.
3. Фізкульт хвилинка
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів,
Ключик, видно, не знайшов.
Щоби ключик нам дістати
Потрібно на носочки встати.
4. Виконання фігурок тварин з пальців рук
Конструюючи з пальців різні предмети і об'єкти. Дітина зображує зайців, собак, кішок, дерева і т.д. Всі фігурки з невеликим віршованим супроводом. При виконанні кожної вправи потрібно намагатися залучати всі пальчики, фігурки виконуються як лівої, так і правою рукою.
Коли дитина освоїть вільне виконання фігурок, то можна ускладнити: розігрувати невеличкі сценки, короткі оповідання, з супроводом побудови фігурок їх кисті і пальців рук. При гарній фантазії дітей можна придумувати і розповідати казки, які можна супроводжувати фігурками з пальців рук, а так само використовувати на інших заняттях (математика, розвиток мови, ознайомлення з навколишнім світом, художня література).
Кисті рук набувають гарну рухливість, гнучкість, зникає скутість рухів, це надалі полегшить придбання навичок письма.
Кішка
А у кішки вушка на маківці
Щоб краще її чула мишка-норушка.
(Середній і безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець підняті вгору).
Зайчик і вушка
Вушка довгі у зайки
З кущів вони стирчать.
Він і стрибає і скаче,
Веселить своїх зайчат.
(Пальчики в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці ними ворушити в сторони і вперед).
Дзвіночок
Дзвіночок все дзвенить -
Язиком він ворушить.
(Тильні сторони рук звернені вгору, пальці обох рук схрещені. Середній палей правої руки опущений вниз, і дитина їм вільно обертає).
Казка "Пригода зайчика"
(Обігрування казки за допомогою фігурок, виконаних з пальців рук, які були раніше освоєні).
Жив-був біля лісу на галявині, де росли гарні квіти, заєць. Йому було дуже нудно, і він пішов шукати друга. У лісі він зустрів іншого зайчика. На їх біду в ліс прибіг вовк - зубами клац. Втекли зайці, сховалися, і думають, що їм зробити. І вирішили вони побудувати будинок. Подивилися зайці, що вовка нема і пішли в ліс. Вони пиляли, рубали, молоточком били і побудували собі будинок, а в будинку стіл, стілець, ліжко і міцний замок. Прибіг на стукіт вовк - зубами клац, подивився на будинок зайців і втік геть. А зайці стали жити - поживати і добра наживати.
5. Орієнтування в просторі і на аркуші
Орієнтування в просторі, на аркуші, в клітці, робота з дрібним матеріалом сприяє розвитку тактильних відчуттів, зоровій координації, що в свою чергу призводить до автоматизації рухових навичок, окоміру і дає передумову до листа.
- Покладіть, будь ласка, перед собою аркуш паперу зеленого кольору, підсуньте тарілочки на якій знаходиться квасоля білого і чорного кольору, рахункові палички.
- Покладіть на середину аркуша, вертикально одну паличку. Ліворуч і праворуч від неї покладіть по три палички з кожної сторони, так щоб вони дивилися вниз.
- Що вийшло? (Ялинка)
- Скільки всього знадобилося рахункових паличок для ялинки? (Сім)
- У лівому нижньому куті покладіть чорну квасолю, а навколо неї п'ять білих квасолі.
- Як ви думаєте, що вийшло? (Квітка)
- Скільки квасолі ви використовували для квітки? (Шість)
- Скільки квасолі білого кольору? (П'ять)
- Скільки квасолі чорного кольору? (Одна)
- П'ять плюс один - буде шість.- У правому нижньому куті покладіть одну чорну квасолю горизонтально і одну білу вертикально, одна під одною.
- Діти, що вийшло? (Гриб)
- У верхньому правому куті поклав п'ять горошин.
- На що схоже? (Сонце)
- У якому кутку ми не поклали ні чого? (У лівому верхньому куті)
- Подивіться на листок і подумайте, що у нас з вами вийшло? (Поляна)