Логопедичні ігри та вправи для узгодження іменника з прикметником, числівником. Словотворення.
« Загубилося слово»
Мета: навчити вживати іменники в непрямих
відмінках однини. Діти
закінчують розпочате логопедом речення, обов'язково використовуючи малюнки зі
звуком, який вивчають.
- Мама увімкнула електричну (праску).
- Ми побачили великого ( птаха).
- Землю копають ( лопатою).
- Картини малюють ( пензлем).
« Відлуння»
Мета: навчити вживати за зразком іменник називного відмінка множини. На таблиці малюнки із зображенням одного предмета. Діти називають цей предмет, потім це слово у множині.
Диня-дині; равлик- лебідь-
муха- півник- лінійка-
нога- корова- павук-
книга- кіт- дім-
« Він - вона»
Мета: навчити утворювати іменники жіночого роду від назв тварин - іменників
чоловічого роду.
- Вовк - вовчиця; - кріт - кротиха;
- заєць - зайчиха; - їжак - їжачиха;
- олень - олениця; - бобер- бобриха;
- верблюд - верблюдиця; - слон - слониха;
- лев - левиця; - гусак - гуска.
« Чого немає?»Мета: навчити вживати іменник родового відмінка однин. Учитель - логопед демонструє предметні картинки і зразок висловлювання.
- У мене немає коня.
- У мене немає (книги).
- У мене немає ( ручки).
- У мене немає ( олівця). « Хто це?»
- Мета: потренувати в словотворенні іменників чоловічого роду ( особи за родом їх занять ).Учитель - логопед називає дію, а діти - іменник.
- Танцює (хто?) - танцюрист.
- Продає -
- Співає -
- Їздить на мотоциклі -
- Плаває -
- Бореться -
« Назви лагідно»
Мета: навчити утворювати й вживати зменшувально - пестливі суфікси іменників.
Гру проводять із малюнками чи без них.
- М'яч - м'ячик;
- ключ -
- чашка -
- собака -
- білка -
- замок -
- ложка -
- склянка -
- чайник -
- ніж -
- виделка -
- рукавиця -
« Хто нам потрібен?»
Мета: потренувати в словотворенні іменників - назв людей за фахом.
Якщо зламався годинник, нам потрібен годинникар. Якщо зламався водопровідний кран, нам потрібен...(слюсар).
Якщо немає електричного струму, нам потрібен....(електрик).
« Назви дитинчат»
Мета: навчити утворювативід іменників - назв малят слова із пестливим суфіксом -ятк.
Можна використовувати предметні та сюжетні малюнки.
- Слон - слоненя, слоненятко;
- черепаха - черепашеня, черепашенятко;
- мавпа - мавпеня, мавпенятко;
- лев - левеня, левенятко;
- білка - білченя; білченятко.
« Склади слово»
Мета: потренувати в словотворенні іменників шляхом складання двох основ.
- Молоко возить - молоковоз;
- сіно косить - сінокосилка;
- сік варить -
- м'ясо рубає -
- воду возить -
« Чому ми так говоримо?»
Мета: навчити вимовляти складні слова.
- Листопад - листя падає;
- снігопад - сніг падає;
- водоспад -
- зорепад -
« Який листок, яка гілка?»
Мета: навчити створювати відносні прикметники.
У грі використовуються малюнки: липи, дуба, клена, калини.
Учитель-логопед показує картинку, питає:
- Чий листок? ( Це кленовий листок).
- Яка гілка? ( Кленова гілка).
- Це дубовий листок. Це дубова гілка. Це липовий листок. Це липова гілка.
« На городі, у саду, у лісі».
Мета: закріпити словотворення відносних прикметників від назв овочів, фруктів, дерев.
- Береза - березовий сік (ліс, гілка);
- горіх - горіховий кущ (варення);
- гриб - грибний соус (суп, дощ);
- огірок - огірковий крем (салат);
- черешня - черешневе варення (сироп);
- томат - томатний сік (пюре, паста);
- гарбуз - гарбузова каша (пюре, варення).
« Чий хвіст?»
Мета: навчити утворювати присвійні прикметники від назв тварин, птахів.
- Собака - собачий хвіст;
- лисиця - лисячий хвіст;
- білочка - білчин хвіст;
- ведмідь - ведмедів хвіст.
« Навпаки»
Мета: навчити утворювати за допомогою префіксів спільнокореневі дієслова протилежного значення.
- Увійти - вийти;
- забігти - вибігти;
- зв'язати - розв'язати;
- приклеїти - відклеїти;
- приїхати - поїхати.
« Що зробили птахи?»
Мета: навчити вживати дієслова з різними префіксами.
Птахи відлетіли, прилетіли, злетіли, перелетіли, долетіли, вилетіли, залетіли, підлетіли, полетіли.
« Знайди маленьке слово»
Мета: навчити вживати прийменники на, під.
Дітям пропонують малюнки.
Учитель-логопед промовляє речення, пропускаючи прийменник. Діти знаходять потрібне слово та промовляють правильно речення.
- Кіт спить .... дивані.
- Мишка сидить ... мішку.
- Кіт сидить ... диваном.
- Папуга сидить ... гілці.
- Кінь стоїть ... тополею.
« Хто з ким»
Мета: практичне засвоєння прийменника з.
Учитель-логопед розкладає малюнки із зображення дорослих тварин та їх малят і промовляє:
- Вийшли на галявину тварини. Кожна мама покликала до себе своє дитинча. Знайдіть дитинчат і поставте їх біля мам.
Питання: « Хто з ким гуляє?»
Лисиця з лисеням (лисенятком).
«Овочі»
Мета: навчитися розпізнавати прийменники в і на.
- Діти складають речення за опорними малюнками і питаннями: де ростуть овочі?
- Томат росте на землі.
- Буряк росте в землі.
- Огірок росте на землі.
- Картопля росте в землі.
- Кабачок росте на землі.
- Редиска росте в землі.
- Горох росте на землі.
- Морква росте в землі.
- Діти розглядають малюнки. Потім відбирають рослини, які ростуть у садку, на городі, у полі, у лісі. Відповідають на питання: що де росте?
- Горіхи ростуть у лісі.
- Кабачок росте на городі і т.ін.
«Чомучка»
Мета: навчити будувати складні речення.Діти відповідають на питання.- Чому прийшов лікар?
- Чому люди беруть парасольки?
- Чому відлітають птахи?
- Чому діти ходять до школи?
- Чому взимку тепло одягаються?