Логопедичні ігри та вправи для узгодження іменника з прикметником, числівником. Словотворення.

06.04.2020

« Загубилося слово»

Мета: навчити вживати іменники в непрямих відмінках однини. Діти закінчують розпочате логопедом речення, обов'язково використовуючи малюнки зі звуком, який вивчають.

  • Мама увімкнула електричну (праску).
  • Ми побачили великого ( птаха).
  • Землю копають ( лопатою).
  • Картини малюють ( пензлем).

« Відлуння»

Мета: навчити вживати за зразком іменник називного відмінка множини. На таблиці малюнки із зображенням одного предмета. Діти називають цей предмет, потім це слово у множині.

Диня-дині; равлик- лебідь-

муха- півник- лінійка-

нога- корова- павук-

книга- кіт- дім-

« Він - вона»

Мета: навчити утворювати іменники жіночого роду від назв тварин - іменників чоловічого роду. 

  • Вовк - вовчиця; - кріт - кротиха;
  • заєць - зайчиха; - їжак - їжачиха;
  • олень - олениця; - бобер- бобриха;
  • верблюд - верблюдиця; - слон - слониха;
  • лев - левиця; - гусак - гуска.

    « Чого немає?»Мета: навчити вживати іменник родового відмінка однин. Учитель - логопед демонструє предметні картинки і зразок висловлювання.

    • У мене немає коня.
    • У мене немає (книги).
    • У мене немає ( ручки).
    • У мене немає ( олівця).                                                                                                                      « Хто це?»                                                                                                                    
    • Мета: потренувати в словотворенні іменників чоловічого роду ( особи за родом їх занять ).Учитель - логопед називає дію, а діти - іменник.
    • Танцює (хто?) - танцюрист.
    • Продає -
    • Співає -
    • Їздить на мотоциклі -
    • Плаває -
    • Бореться -

    « Назви лагідно» 

    Мета: навчити утворювати й вживати зменшувально - пестливі суфікси іменників.

    Гру проводять із малюнками чи без них.

    • М'яч - м'ячик;
    • ключ -
    • чашка -
    • собака -
    • білка -
    • замок -
    • ложка -
    • склянка -
    • чайник -
    • ніж -
    • виделка -
    • рукавиця -

    « Хто нам потрібен?»

    Мета: потренувати в словотворенні іменників - назв людей за фахом.

    Якщо зламався годинник, нам потрібен годинникар. Якщо зламався водопровідний кран, нам потрібен...(слюсар).

    Якщо немає електричного струму, нам потрібен....(електрик).

    « Назви дитинчат» 

    Мета: навчити утворювативід іменників - назв малят слова із пестливим суфіксом -ятк.

    Можна використовувати предметні та сюжетні малюнки.

    • Слон - слоненя, слоненятко;
    • черепаха - черепашеня, черепашенятко;
    • мавпа - мавпеня, мавпенятко;
    • лев - левеня, левенятко;
    • білка - білченя; білченятко.

    « Склади слово»

    Мета: потренувати в словотворенні іменників шляхом складання двох основ.

    • Молоко возить - молоковоз;
    • сіно косить - сінокосилка;
    • сік варить -
    • м'ясо рубає -
    • воду возить -

    « Чому ми так говоримо?»

    Мета: навчити вимовляти складні слова.

    • Листопад - листя падає;
    • снігопад - сніг падає;
    • водоспад -
    • зорепад -

    « Який листок, яка гілка?»

    Мета: навчити створювати відносні прикметники.

    У грі використовуються малюнки: липи, дуба, клена, калини.

    Учитель-логопед показує картинку, питає: 

    • Чий листок? ( Це кленовий листок).
    • Яка гілка? ( Кленова гілка).
    • Це дубовий листок. Це дубова гілка. Це липовий листок. Це липова гілка.

    « На городі, у саду, у лісі».

    Мета: закріпити словотворення відносних прикметників від назв овочів, фруктів, дерев.

    • Береза - березовий сік (ліс, гілка);
    • горіх - горіховий кущ (варення);
    • гриб - грибний соус (суп, дощ);
    • огірок - огірковий крем (салат);
    • черешня - черешневе варення (сироп);
    • томат - томатний сік (пюре, паста);
    • гарбуз - гарбузова каша (пюре, варення).

    « Чий хвіст?» 

    Мета: навчити утворювати присвійні прикметники від назв тварин, птахів.

    • Собака - собачий хвіст;
    • лисиця - лисячий хвіст;
    • білочка - білчин хвіст;
    • ведмідь - ведмедів хвіст.

    « Навпаки»

    Мета: навчити утворювати за допомогою префіксів спільнокореневі дієслова протилежного значення.

    • Увійти - вийти;
    • забігти - вибігти;
    • зв'язати - розв'язати;
    • приклеїти - відклеїти;
    • приїхати - поїхати.

    « Що зробили птахи?»

    Мета: навчити вживати дієслова з різними префіксами.

    Птахи відлетіли, прилетіли, злетіли, перелетіли, долетіли, вилетіли, залетіли, підлетіли, полетіли.

    « Знайди маленьке слово»

    Мета: навчити вживати прийменники на, під.

    Дітям пропонують малюнки.

    Учитель-логопед промовляє речення, пропускаючи прийменник. Діти знаходять потрібне слово та промовляють правильно речення.

    • Кіт спить .... дивані.
    • Мишка сидить ... мішку.
    • Кіт сидить ... диваном.
    • Папуга сидить ... гілці.
    • Кінь стоїть ... тополею.

    « Хто з ким»

    Мета: практичне засвоєння прийменника з.

    Учитель-логопед розкладає малюнки із зображення дорослих тварин та їх малят і промовляє:

    • Вийшли на галявину тварини. Кожна мама покликала до себе своє дитинча. Знайдіть дитинчат і поставте їх біля мам.

    Питання: « Хто з ким гуляє?»

    Лисиця з лисеням (лисенятком).

    «Овочі»

    Мета: навчитися розпізнавати прийменники в і на.

    • Діти складають речення за опорними малюнками і питаннями: де ростуть овочі?
    • Томат росте на землі.
    • Буряк росте в землі.
    • Огірок росте на землі.
    • Картопля росте в землі.
    • Кабачок росте на землі.
    • Редиска росте в землі.
    • Горох росте на землі.
    • Морква росте в землі.
    • Діти розглядають малюнки. Потім відбирають рослини, які ростуть у садку, на городі, у полі, у лісі. Відповідають на питання: що де росте?
    • Горіхи ростуть у лісі.
    • Кабачок росте на городі і т.ін.

    «Чомучка»

    Мета: навчити будувати складні речення.
    Діти відповідають на питання. 
    • Чому прийшов лікар?
    • Чому люди беруть парасольки?
    • Чому відлітають птахи?
    • Чому діти ходять до школи?
    • Чому взимку тепло одягаються?

КУ "Інклюзивно-ресурсний центр Заболоттівської селищної ради"
Всі права захищені 2020
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати