Криза першого року життя.
Криза першого року життя - криза, яка обумовлена руйнуванням необхідності емоційної взаємодії дитини з дорослим і проявляється в плаксивості, похмурості, інколи в порушенні сну, втраті апетиту тощо.
Протягом
першого року в житті дитини відбувається різка зміна ситуації, яка виявляється
в переході від біологічного типу розвитку (несформованості поведінки,
безпорадності, потреб у їжі й теплі) до соціального (активності, потреб у
взаємодії з іншою людиною, пізнанні навколишнього світу), що, як правило,
дається їй дуже непросто, породжує кризові переживання.
Головною ознакою кризи першого
року є різке зростання незалежності дитини від дорослих: вона опановує ходьбу і
предметні дії, стає активнішою, з нею не можна не рахуватися. За такої ситуації
загострюються переживання, чутливість до різноманітних впливів. Протягом цього періоду
розвитку важливим є встановлення соціальних зв'язків дитини з усіма членами
сім'ї (дорослими та іншими дітьми).
Усвідомлюючи
значущість кризового періоду в житті дитини, дорослі повинні вчасно
перебудувати стосунки з нею, надати їй більше свободи і самостійності. У річному віці соціальна ситуація
розвитку різко змінюється. Якщо раніше дорослий був центром
її світу, то тепер вона мовби заворожена предметами. З'являються
перші афективні реакції - сильні короткочасні
нервово-психічні збудження, пов'язані переважно з невдачами, які виникають у
процесі засвоєння предметних дій. Зв'язок між дитиною і дорослим
опосередковується предметом.
На
цьому етапі відбуваються перехід від біологічного до соціального типу
розвитку, оволодіння: діалогом із дорослим, значні зрушення
у пізнавальному розвитку (розпізнавання інформації на основі оперативних одиниць
сприймання і сенсорних
еталонів, розвиток упізнавання та оперативної пам'яті),
формування мовлення, структур взаємодії з предметами та оточуючими людьми, розширення соціальної ситуації розвитку завдяки
оволодінню ходьбою, проявляються перші афективні реакції.