Комплекс артикуляційної гімнастики для постановки шиплячих звуків

18.05.2020

Для шиплячих звуків: ш , ж , ч , шч , дж

1) «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнем губи аж до вушок.

2)«Хоботок»

Витягнути губи вперед, як для поцілунку, утримувати в такому положенні 3-5 секунд. Повернути губи в спокійне положення. Дати дитині час для перепочинку і розслаблення. Запропонувати зглитнути слину. Повторити вправу 3-4 рази.

Хобот слоненятко тягне,

Ним ось-ось банан дістане.

Губи в трубочку склади

Й слоненятку покажи.

3)«Бублик»

Виконати вправу «Хоботок». Потім округлити губи так, щоб було видно зуби. Слідкувати, щоб зуби були зімкнуті. Утримати губи в такому положенні на рахунок до 5-ти.

4) «Покараємо неслухняний язичок»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами -

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа,

Па - па - па».

5) «Покусаємо язик»

Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

-покусувати кінчик язика;

-покусувати середину язика;

-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед - назад.

Під час виконання вправи вимовляти: «та-та-та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика й до кореня

Кусати починаю я.

6) «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка -

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

7) «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо кінчик ходить,

Ніби місця не знаходить.

8) «Футбол»

Рот закритий. Напруженим язиком впертися то в одну, то в другу щоку.

Гра чудова є у нас,

Весело проводим час.

Знов м'ячем забили «гол»

Вправу цю звемо ... футбол.

9) «Чашечка»

Посміхнутися, відкрити рот. Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.

Тепер краєчки язика

Угору підтягаю,

Глибоку «чашечку» таку

Зубами не торкаю.

10) «Фокус»

Висунути язик між губами, загнути трішки його кінчик і дмухнути на шматок вати, який лежить на кінці носа дитини.

Я «чашку» виведу вперед,

З неї подую вгору.

І тепле повітря враз обдасть

Дуже малий мій носик.

11) «Смачне варення»

Посміхнутися, відкрити рот та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз. Можна продовжити рух і сховати язик до рота, не руйнуючи «чашечки».

Вправа є у нас така,

Дуже легка і проста:

Губки ми оближемо,

Мов варення злижемо.

12)  «Почистити верхні зуби»

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.

Ходить гірка вліво-вправо,

Чистить зубки дуже вправно.

·13) «Гойдалка»

Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі).

Мов гойдалка язик гойдався

І гойдатись не боявся.

14)  «Сходинки»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків (третя сходинка). Утримувати в кожному положенні 3-5 секунд.

На верхню губку,

На верхні зубки,

За зубки - стрибок -

І у роті язичок.· 

15) «Маляр»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.

Наче маляром працюю -

Піднебіння побілю я.

16) «Лоша»

Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика («конячка цокає копитами»). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім - дедалі прискорюючи.

Цок-цок-цок,

Цокають копита.

Цок-цок-цок,

Я охайна й вмита.

Я копитом цокочу,

Як захочеш - прокачу.

17)  «Грибок»

Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб

під'язикова зв'язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.

Ось грибочок-сироїжка.

Вгорі - «шляпка», знизу - «ніжка».

18) «Гармошка»

Положення язика, як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.

На гармошці я заграю,

Рот відкрию - закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю -

І його не відпускаю.                               

КУ "Інклюзивно-ресурсний центр Заболоттівської селищної ради"
Всі права захищені 2020
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати