Орієнтування у просторі
Одним з умінь, яке важливо опанувати дошкільнику, є орієнтування у просторі, яке починається з визначення власних частин тіла, далі - частин тіла ляльки, тварин, визначення понять "вгорі-знизу", "над-під", "ліворуч-праворуч" та ін.
Починати потрібно з впровадження даних понять в життя, коли Ви просто вказуєте, що ви зараз взуваєте праву ніжку, потім ліву, кидаєте м'ячик вгору, потім вниз і т.д.
Коли малюк підростає і може виконувати розвиваючі ігри, рекомендуються такі завдання: - Взяти маленьку іграшку і будь-яку сюжетну картинку і просити малюка ставити іграшку "під лавку, ліворуч від дерева, праворуч від дерева.
Важливо - коли визначаєте "зліва-справа" на картинці, то що стосується неживих істот, то це збігається з тим, як ми дивимося на картинку, наприклад: " Праворуч від груші" це там, де у нас права рука, а ось "Праворуч від дівчинки" ми повинні врахувати, де саме у дівчинки права і ліва рука, а це вийде навпаки від нашої правої і лівої руки. Для цього дорослий сідає навпроти дитини і пояснює, що якщо ми дивимось один одному в обличчя, топрава і ліва руки у нас навхрест, а якщо дивимося в спину, то там, де у нас права і ліва руки, там і в іншої людини.
Варіант з людьми складніший, тому його потрібно застосовувати вже перед самою школою, коли дитина добре орієнтується в понятті "ліво-право".
- Сховати іграшку, яку любить дитина, і керувати малюком, коли він буде її шукати: йди вліво, вправо, вище, нижче і т.д.
-Друковані завдання (або намалюйте від руки самі), де потрібно розфарбувати птахів, які на дереві, наприклад, коричневим кольором, а під деревом - сірим. Або прапорці, що дивляться вправо - зеленим.
-Ігри протилежності - знаходити картки, де, наприклад, м'ячик під столом, а ваза на столі; собачка за будкою, а на іншій картинці перед будкою і т.д.
- Малювати по клітинках. Берете листочок в клітинку, ставите дитині крапку в кутку клітинки і починаєте диктувати, а дитина малювати: " Дві клітинки вниз, одна клітинка праворуч, три вниз" і так далі, щоб вийшла форма тварини або будь-чого іншого! Заготовки цих малюнків можна знайти в інтернеті. Спочатку дитині не кажіть, що в неї вийде, щоб зберігати інтерес до кінця завдання. Це працює "на ура" при чому, що розвиває не тільки просторову орієнтацію, а й дрібну моторику, готуючи руку до письма.